REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
- Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizowania co najmniej jednego projektu gimnazjalnego, którego temat i wynik są wpisywane uczniowi na świadectwie ukończenia szkoły.
- W przypadku ucznia, który brał udział w realizacji więcej niż jednego projektu, uczeń lub jego rodzice wskazują, z którego projektu szkoła ma zawrzeć informację na świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Projekt jest realizowany w terminie do zakończenia zajęć dydaktycznych w klasie drugiej, nie później niż do dnia 15 maja. W szczególnych przypadkach termin może ulec przedłużeniu, nie dłużej niż do zakończenia zajęć dydaktycznych w pierwszym okresie nauki w klasie trzeciej.
- Czas trwania projektu jest uzależniony od problematyki i nie powinien przekraczać 3 miesięcy. W szczególnych przypadkach opiekun projektu może przedłużyć jego realizację.
- Projekty edukacyjne są realizowane w grupach klasowych lub międzyklasowych liczących od 3 do 6 osób.
- Wychowawca, na początku każdego roku szkolnego, informuje uczniów o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem.
- Wychowawca przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom informację o warunkach i zasadach realizacji projektu na pierwszym zebraniu we wrześniu.
- Wychowawca sporządza listę uczniów swojej klasy oraz wybranych przez nich tematów projektów. Monitoruje udział uczniów w pracach zespołu projektowego, przekazuje informacje rodzicom.
- Regulamin realizacji projektów edukacyjnych oraz lista tematów są publikowane na stronie internetowej szkoły oraz są dostępne w bibliotece szkolnej.
- Nauczyciele – opiekunowie projektów przekazują dyrektorowi w terminie do 30 września listę tematów projektów wraz z celami i krótkim opisem. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów.
- Uczniowie dokonują wyboru tematu projektu do dnia 15 października, co zostaje poświadczone na liście podpisem nauczyciela oraz ucznia.
- Ten sam temat projektu może być wybrany, za zgodą opiekuna projektu, przez kilka zespołów uczniowskich.
- W przypadku gdy uczeń: nie zdecyduje o wyborze tematu, nie określi zespołu, w którym będzie realizował projekt, nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. choroba), opiekun projektu włącza go do określonego zespołu.
- Nauczyciel – opiekun projektu tworzy zespoły, starając się łączyć osoby z różnymi umiejętnościami i stylami pracy.
- Nauczyciel – opiekun projektu i uczeń podpisują kontrakt na początku realizacji projektu, po ustaleniu tematu, na pierwszym spotkaniu grupy projektowej, w czasie którego wspólnie ustalają: cele projektu, czas i harmonogram realizacji projektu, formy pracy, podział zadań, zasady współpracy, kryteria oceny projektu, sposób prezentacji i podsumowania projektu. Ustalenia zapisywane są w karcie realizacji projektu.
- Dokumentacja dotycząca projektu powinna zawierać: kontrakt z uczniem oraz kartę oceny projektu, kartę samooceny ucznia, kartę oceny prezentacji, sprawozdanie z realizacji projektu.
- Nauczyciel – opiekun projektu w czasie pracy nad projektem powinien na bieżąco monitorować prace zespołu i poszczególnych jego członków oraz udzielać wskazówek i konsultacji.
- Nauczyciele niebędący opiekunami projektów są zobowiązani, we współpracy z nauczycielem – opiekunem, do pomocy uczniom , jeśli wymaga Rego realizacja projektu.
- Projekt kończy publiczna prezentacja, której ramy powinny być określone przez opiekuna projektu w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Ocena projektu odnosi się do realizacji całości projektu, poziomu wykonania zadań, inicjatywy uczniów, współudziału w zespole, sposobu dokumentowania projektu, publicznej prezentacji oraz uwzględnia samoocenę uczniów.
- Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się stwierdzeniem ogólnym: uczestniczył/ nie uczestniczył i jest ustalona przez opiekuna projektu.
- Udział w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z WZO. Opiekun projektu przedkłada wychowawcy informacje wymagane do ustalenia oceny zachowania.
- Udział ucznia w realizacji projektu może podlegać ocenianiu bieżącemu z przedmiotu, zgodnie z zasadami oceniania przedmiotowego.
- Dyrektor szkoły decyduje o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek rodziców. W takim przypadku na świadectwie ukończenia gimnazjum wpisuje się „zwolniona”/”zwolniony”.
- Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
|
Poprawiony: piątek, 10 stycznia 2014 16:02 |